maanantai 29. toukokuuta 2017

Ps.34: 2-4,9-11 (Helluntaiaatto, psalmi

Pyhä Henki herättää joskus pyhää juopumusta tai hulluutta. Ehkä tähän viittaa psalmin alkulause, jossa kerrotaan että Daavid lauloi tämän laulun teeskenneltyään mielipuolta kuningas Abimelekin (po. Gatin kuninkaan Akisin) edessä. Siitähän kerrotaan, että Daavid "tekeytyi mielipuoleksi, riehui heidän edessään, piirteli portin oviin ja kuolasi parralleen." (1.Sam. 21:13) Sitten lähti laulu soimaan:

Minä tahdon aina ylistää Herraa, lakkaamatta laulaa hänelle kiitosta!
Eli hänen ylistyksensä on aina minun suussani.

Herran hyvyyden tähden minä ylistän itseäni onnelliseksi. Maan hiljaiset kuulevat sen ja iloitsevat.
Verbin halal hitpa'el-muoto (tässä) tarkoittaa "kerskata" mutta huomaa, että hitpo'el muoto (kuten 1. Sam 21:14) tarkoittaa "olla järjiltään." Eläköön se pieni ero. Biblia 1776 sanoo "raadolliset sen kuulevat."

Tulkaa, kiittäkää minun kanssani Herraa, kunnioittakaamme yhdessä hänen nimeään! Katsokaa, nähkää omin silmin! Maistakaa, katsokaa Herran hyvyyttä! Onnellinen se, joka turvaa häneen.
Jumala on kaunis, Hyvä, tov , on epäilemättä tässä esteettisessä merkityksessä, kun hänen hyvyyttään on  tarkoitus myös maistaa. Onnellinen se joka panee toivonsa häneen.

Pelätkää Herraa, te hänen pyhänsä! Mitään ei puutu niiltä, jotka häntä pelkäävät. Nuoret leijonatkin uupuvat ja näkevät nälkää, mutta sillä, joka turvaa Herraan, on kaikkea kyllin.
Niillä jotka Herraa pelkäävät on kaikkea mitä he tarvitsevat - ei siis kaikkea mitä heille pälkähtää päähän toivoa. Ei puutu mitään hyvää - sanotaanko että kaunista. Tosi kaunista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...