tiistai 25. huhtikuuta 2017

Joh. 10:16 (2. su pääsiäisestä, 1. vsk evankeliumi)

Minulla on myös muita lampaita, sellaisia jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Periaatteessa helppo jae: Kristuksen omia eivät ole vain ne israelilaiset jotka häneen uskovat, vaan myös pakanat, jotka ottavat hänet vastaan.
Voiko siihen lukea enemmän? Että näkyvän kirkon tai "tunnustavien kristittyjen" ohella ja lisäksi on joukko Kristuksen omia jotka eivät ole "sosiologisesti" kristittyjä, mutta jotka silti uskovat Kristukseen - tietämättään. Raamatun mukaan sellainen on periaatteessa mahdollista: Vanhan liiton pyhät uskoivat kristillisen käsityksen mukaan Jeesukseen, vaikka heillä ei voinut olla käsitystä Betlehemissä syntyvästä ja Golgatalla kuolevasta Vapahtajasta.
Kristus tuli nimenomaan murtamaan rajoja (ks. Ef. 2:11-22) joten ei ole hänen henkensä mukaista vetää uutta rajaa sanan ja sakramenttien ympärille. Ne ovat kyllä kirkkoa konstituoivia merkkejä, mutta eivät vain kirkon jäsenten omaisuutta. Ne toimivat kuin hapate tässä maailman taikinassa. Ei näin ajatteleminen tarkoita sitä, etä evankeliumin sanomasta pitäisi tinkiä tai ettei sitä pitäisi julistaa yhä rohkeammin. Se tarkoittaa vain, että uskomme Jumalasta enemmän.
Vulgata muuten kääntää niin, että on oleva yksi lammastarha (ovile) ja yksi paimen. Se on jo liikaa. Jeesus sanoo, että hänellä on lampaita muissa tarhoissa. Hänessä - ja yksin hänessä - niistä tulee yksi lauma. (käännös henkii katolista asennetta ekumeniaan: tervetuloa takaisin katoliseen kirkkoon, eroon joutuneet veljet).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)

  Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...