Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä.
Ἑφάπαξ. Uhri-ajatus ja sovitusoppi. Ne ovat John Spongin ja muiden mielestä vastenmielinen kehäpäätelmä, joka kertoo verenhimoisesta Jumalasta. Heprealaiskirje kertoo, että uhrien tie on nyt kuljettu loppuun. Kainin ja Abelin uhrista se alkoi. Veljesmurha kertoi senkin, ettei uskonnosta seuraa mitään hyvää. Tai että se on alku kateudelle ja vihalle. Uhri-ajatus on keskeisellä paikalla Toorassa ja monissa muissakin uskonnoissa. Se elää myös kansallisvaltioiden historiakäsityksessä (vaikka kaatuneiden muistopäivänä).
"Kertakaikkinen uhri." Jospa se tarkoittaakin, että Jumala sanoo Kristuksessa: lopettakaa tuo uhraaminen. Tämä saa luvan riittää. Ja tuota kertakaikkista uhria me muistamme viikosta toiseen - ehtoollisessa - ettemme lähtisi uudestaan uhrien tielle. Pääsiäisen lähestyessä ymmärrän, että Spongin ja kumppaneiden ajatuksissa on perää. On mielenkiintoista elää kristittynä tässä ajassa. Uskon että Jumala on suurempi kuin oppimme hänestä.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ps. 78:1-8 (20 su helluntaista, psalmi)
Mitä haluamme tulevien sukupolvien muistavan? Avain psalmin 78 ymmärtämiseen ei käsittääkseni ole virsi 577:4 "Ja meidän polkuamme saa...
-
Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtu...
-
Kultainen sääntö Olen viime aikoina joutunut ajattelemaan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden suhdetta. Huomasin, että Jeesuksen sanojen jouko...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti