Heti sen jälkeen Henki ajoi hänet autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta.
Kertomus Jeesuksen kiusauksista erämaassa on synoptikoille yhteinen. Markus kertoo sen lyhyesti, suorastaan aforistisesti. Kaikki muutkin kertovat että kasteen jälkeen Jeesus kuljetettiin erämaahan. Markus kertoo neljästä tekijästä, joiden keskellä Jeesus on passiivinen kohde. Henki so. Jumala ajoi hänet erämaahan. Se on Jumalan tahto, että sen jälkeen kun hän on meidät kutsunut, joudumme erämaahan, jossa testataan, olemmeko tosissamme. Erämaassa joutuu kohtamaan Perkeleen (vanhahtava sana, josta pidän - en sen kantajasta). Se houkuttelee Jeesusta Mt:n ja Lk:n mukaan sinänsä hyvillä asioilla: kohtuullisella ravinnolla, vaikutusvallalla ja uskonnollisella näyttävyydellä. Markus ainoana mainitsee villieläimet jotka jakoivat Jeesuksen koettelemukset äänettöminä todistajina. Enkelit palvelivat häntä. Matteuksen mukaan ne tulivat vasta sitten, kun Jeesus oli selvinnyt koettelemuksista voittajana.
Jotenkin ajattelen, että tuolla erämaassa ainoa mikä tuntui todelt oli paholainen. Eläimiin ei kiinnittänyt huomiota, enkeleistä ei ollut havaintoa. Kiusauksen jälkeen Luukas tietää kertoa, että paholainen jätti Jeesuksen joksikin aikaa rauhaan.
Kiusausten sunnuntaina on hyvä muistaa Johannes Siinailaisen opetus siitä, miten enkeli, ihminen ja paha henki eroavat toisistaan:
"Enkeleille kuuluu olla lankeamatta.Ehkä he eivät pystykään lankeamaan, niin kuin jotkut sanovat. Mutta ihmisille kuuluu langeta ja taas nousta ylös, kuinka usein niin käykin. Vain pahoille hengille kuuluu, että kerran langettuaan ne eivät koskaan enää nouse." (Portaat 4.27)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Luterilaisuuden erityinen korostus on Kristuksen ruumiillinen läsnäolo ehtoollisessa: että leipä ja viini ovat Kristuksen ruumis ja veri, ei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti