Jeesuksen kastetta ei yleensä käytetä propagoimaan luterilaista kastekäsitystä. Pikemminkin baptistinen kastekäsitys perustuu siihen, että kristitty seuraa kasteelle mennessään Jeesusta, joka myös kastettiin aikuisena. Mutta tarkemmin katsottuna luterilainen lapsikaste saa perustelunsa Jeesuksen kasteesta Jordanissa.
Miksi sylilapsi, joka ei ole vielä syntiä tehnyt, tarvitsee kastetta? Jeesus oli todella synnitön, mutta hän tuli silti kastettavaksi! Johannes Kastaja yritti aloittaa keskustelua siitä, missä järjestyksessä ja millä edellytyksillä kaste pitää toimittaa, mutta Jeeus vastasi: "Älä nyt viitsi!" Luterilaisittain merkittävää ei ole kastettavan syntisyys, usko tai pyhyys, vaan Jumalan käsky ja lupaus. Teksti lupaa myös että kasteessa saadaan Pyhä Henki. Ja niin kuin Jeesukselle, Jumala sanoo jokaiselle kastetulle: "sinä olet minun rakas poikani/tyttäreni." Totta kai kaste on kutsu myös Jeesuksen seuraamiseen. Siitä muistuttaa sekin, että evankeliumissa seuraa tämän jälkeen kiusaus erämaassa. "Kaste kutsuu taisteluihin / rakkauden rintamaan, / Herran kanssa kärsimäänkin, / kunnes viha voitetaan." (Vk 442:4)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti