lauantai 23. maaliskuuta 2019

Marianpäivä

Maria ,ainainen Neitsyt 


Lateraanikonsiilin vahvistaman dogmin mukaan Maria on neitsyt ennen Kristuksen sikiämistä, pysyy neitsyenä synnytyksessä ja syntymän jälkeen - toisin sanoen on ainainen neitsyt (semper Virgo). Luther ei kiistänyt tätä oppia. Vaikka se sotii sitä vastaan, mitä nykyään tiedämme ihmisen fysiologiasta, on syytä pysähtyä miettimään ajatusta. Ihmisen lisääntymisestä puhuttaessa on vanhastaan turvauduttu kukkiin ja mehiläisiin. Niin nytkin.

Luther  ottaa kuvan luonnosta ja vertaa Kristuksen syntymää mehiläiseen ja hunajaan. Kuten mehiläinen imee hunajan kukasta taitavasti kasvia vahingoittamatta, samoin Pyhä Henki vetää Kristuksen neitsyen kohdusta tätä vahingoittamatta. Täten Kristuksella on lihan luonnollinen substanssi, joskin synnitön, kuten hunajalla on kukan turmeltumaton substanssi . Pyhä Henki toimii mehiläisen tavoin kätilönä. Synnytys ei ole luonnollisen inhimillinen, vaan Jumala itse toimittaa sen. Maria pysyy hedelmöityksessä koskemattomana ja vahingoittumattomana, siis neitsyenä. Kaikki tämä saa aikaan sen, että Kristus syntyy synnittömänä, Isän substanssin saaneena ja tuskatta Mariaa vahingoittamatta. (Anja Ghiselli: Sanan kantaja. Martti Lutherin käsitys Neitsyt Mariasta, s. 169-170)

Minua perinteisissä Maria-dogmeissa häiritsee ajatus siitä, että Jumalan Poika syntyi kivutta. Se ei ole älytön väite: toisin kuin ihmisen syntymä yleensä, Jumalan Pojan syntymä tuottaa pelkkää iloa. Mutta silti ajattelen, että tuskin Ristin Mies säästi edes äitiään synnytyskivulta. Raamattu ei kerro Marian kivusta, mutta Koraani kertoo [ks. Blogipäivitys aiheesta tällä sivulla]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)

  Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...