Tämä rikkaviljavertaus on edellä olevan kylväjävertauksen ohella ainoita, jotka Jeesus yksityiskohtaisesti selitti. Tosin J.D. Crossan kysyy, tekikö Jeesus niin, vaikka Matteus selityksen tarjoaakin.
Tekstiä lukiessa herää myös kysymys, oliko isäntä viisas vai tyhmä? Toimiiko hän niin, että hän kyllä välittömästi suojelee, mutta lopulta antaa sadon tärveltyä? Crossan kysyy myös, miten eri tavoin maatyöläiset kuulivat tämän kuin maanomistajat. Kumpi lopulta on kuin taivasten valtakunta: vilja vai rikkavilja? Tuomaan evankeliumi (log 57) selittää: "Sadonkorjuun aikana rikkavilja erottuu selvästi. Silloin se kitketään pois ja poltetaan."
Yhtä kaikki, teksti varoittaa pikaisesta inhimillisestä tuomiosta ja korostaa Jumalan kärsivällisyyttä. Kolmannen vuosikerran evankeliumi (Mk. 4:26-29) on vielä lohdullisempi. Mies kylvää siemenen ja menee nukkumaan. Siemen orastaa ja kasvaa, eikä mies tiedä, miten. Crossan ei ymmärrä tätä vertausta ollenkaan. Sen sisältämä luottamus kasvuun on hänelle vierasta.
Tämän vertauksen maailmaan sijoittuu myös Tuomaan evankeliumin logion 97: "Isän valtakunta on kuin nainen, joka kantoi täysinäistä jauhoruukkua päänsä päällä. Kun hän kulki tietä pitkin ja oli vielä matkan päässä kotoa, ruukun kädensija särkyi ja jauhot valuivat hänen taakseen tielle. Nainen ei tiennyt siitä, sillä hän ei havainnut vahinkoa. Kun hän saapui kotiinsa ja laski ruukun maahan, hän huomasi sen tyhjäksi."
Sana leviää maailman tuuliin, emmekä tiedä miten se vaikuttaa.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti