Rauha teille, sanoi ylösnoussut Herra opetuslapsilleen
ensimmäiseksi. Rauha on kristillinen tervehdys. Se ei ole pelkkä toivotus, vaan siihen sisältyy koko kristittynä oleminen. Se on ensimmäinen asia jota Herra omilleen
toivottaa. Me tarvitsemme rauhaa ennemmin kuin voimaa. Me tarvitsemme rauhaa
enemmän kuin menestystä, jopa enemmän kuin siunausta. Se tarkoittaa ensiksikin
sitä, että meillä on rauha Jumalan kanssa:”Kun nyt Jumala on tehnyt meidät,
jotka uskomme, vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta
rauha Jumalan kanssa.” Se tarkoittaa, että Kristuksessa meillä on rauha eri
ihmisryhmien kesken, niidenkin, joita uskonto voisi muuten erottaa toisistaan:
”Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää yhdeksi ja
kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin. ” Paavali puhuu
tässä juutalaisista ja pakanoista, mutta yhtä hyvin voitaisiin puhua
uskonnollisista ja ei-uskonnollisista ihmisistä. ”Hän on kumonnut lain
käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi
uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. Ristillä kuollessaan hän
omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille ja
teki näin lopun vihollisuudesta. Hän tuli julistamaan rauhaa teille, jotka
olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä.” (Ef. 2:14-17) Kristitty
on kutsuttu rauhantekijäksi, koska Jeesus julisti Vuorisaarnassa: Autuaita ovat
rauhantekijät. Kyllä, se tarkoittaa rauhaa kansojen välillä, sotien ja väkivallan lakkaamista.
Rauhalla on myös ulottuvuus, joka ei horju silloinkaan, kun ulkoisesti rauhasta ei ole jälkeäkään. Apostoli puhuu Jumalan rauhasta joka ylittää kaiken ymmärryksen ja Jeesus sanoo:"Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.”
Rauhalla on myös ulottuvuus, joka ei horju silloinkaan, kun ulkoisesti rauhasta ei ole jälkeäkään. Apostoli puhuu Jumalan rauhasta joka ylittää kaiken ymmärryksen ja Jeesus sanoo:"Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.”
Ylösnoussut Jeesus kertoi, mitä Mooseksen
laissa ja psalmeissa on kirjoitettu. Hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. Sitä ei ole turhaan sanottu. Raamattua ei ole helppo ymmärtää. Kristus itse Pyhän
Hengen kautta avaa sydämemme ymmärtämään sitä. Pyhä Henki ei museoi Raamattua. Voi olla, että alamme vasta ymmärtää mitä Jumala tarkoittaa.
"Parannus" ja "syntien anteeksiantaminen" ovat kristillisen
kielenkäytön sanoja joita on avattava. On myös merkillepantavaa että ne
liittyvät tiukasti yhteen. Jos kristillisyys on pelkkää parannuksen tekemistä,
siitä tulee lakihenkistä suorittamista. Minä teen parannuksen kelvatakseni
Jumalalle, näyttääkseni että olen todellinen kristitty. Toisaalta, jos kristinuskossa on kysymys vain siitä, että
saan synnit anteeksi, eikä minun ole aikomuskaan tehdä parannusta, en ole lainkaan
ymmärtänyt mistä synnissä on kysymys enkä todella edes pyydä syntejäni
anteeksi. Paavali teki selkoa Apostolien teoissa opetuksestaan. Hän on opettanut,
että ”kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä tekoja,
joissa heidän parannuksensa näkyy.” (Apt. 26:20) Huomaa, että parannus näkyy
teoissa. Se ei itsessään ole joku teko. Parannus, metanoia, tarkoittaa varsinaisesti mielenmuutosta, opetella
ajattelemaan uudella tavalla. Sellaista kristittyä ei ole, jolle parannuksen tekeminen olisi taakse jäänyttä elämää.
Uskonnollinen ihminen toivoo, että Jumala antaisi hänen syntinsä
anteeksi, mutta kristitty tietää, että Jumala etsii syntistä ihmistä saadakseen
antaa tälle anteeksi. Siksi Jeesus kertoi
tarinan tuhlaajapojan Isästä ja kadonneesta lampaasta. Siksi hän kuoli ristillä. Siksi apostoli
suorastaan kerjää ihmisiä hyväksymään Jumalan ilmaisen tarjouksen: ”Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa."
Millainen on se Jeesuksen lupaama voima, joka annetaan korkeudesta? On hengellisyyttä, jossa Pyhästä Hengestä
puhutaan kuin sairaskohtauksesta, joka valtaa ihmisen ja tekee hänestä jotenkin
kummallisen. Pyhä Avilan Teresa, jolla itsellään oli tällaisia kokemuksia, neuvoi hengellisiä kokemuksia saanutta ihmistä pitämään itseään erityisen huonona, koska häntä piti
erikoisilla kokemuksilla saattaa uskomaan se, minkä muut uskoivat Raamatun ja
kirkon opetuksen perusteella. Ylhäältä tulevan voiman merkki ei ole kokemuksen
voimakkuus. Jumala on luonut koko maailman, hän ei tarvitse temppuja
osoittaakseen olevansa sen Herra. Apostoli Jaakob antaa joitakin tuntomerkkejä
sille, miltä tunnistaa ylhäältä peräisin olevan – hän puhuu viisaudesta, mutta
sen varmasti voi soveltaa myös voimaan: Mutta ylhäältä tuleva viisaus on
puhdasta ja pyhää, ja niin se myös rakentaa rauhaa, se on lempeää ja sopuisaa,
täynnä armahtavaisuutta ja hyviä hedelmiä, se on tasapuolista ja
teeskentelemätöntä.
Vielä lopuksi, Herra käskee odottaa. Se ei ole kärsimätöntä odottamista, että tapahtuisi nyt jo jotain. Se on valppautta tunnistaa Herra missä tahansa. Ikinä ei voi tietää minkä nurkan takana hän luuraa.
Vielä lopuksi, Herra käskee odottaa. Se ei ole kärsimätöntä odottamista, että tapahtuisi nyt jo jotain. Se on valppautta tunnistaa Herra missä tahansa. Ikinä ei voi tietää minkä nurkan takana hän luuraa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti