keskiviikko 1. marraskuuta 2017

Jes. 65:23-24 (Pyhäinp. 3.vsk 1.lk)

Enää he eivät näe vaivaa tyhjän vuoksi, eivät synny kuollakseen kohta.
Tämä lupaus tulevasta sisältää negaation kautta totuuden tästä ihmiselämästä. Tämän elämän vaivannäkö on turhaa. Kuten virressä sanotaan: "Hetken kestää elämä, sekin synkkää ja ikävää."
vaan he ovat Herran siunaama suku, ja heidän vesansa pysyy heidän luonaan.
Nämä ovat tässä elämässä lapsensa menettäneille lohduttavia sanoja. Siunaus on Jumalan läsnäoloa.
Jo ennen kuin he kutsuvat, minä vastaan, kun he vielä esittävät pyyntöään, minä jo toteutan sen.
Transsendenssissa ei ole narratiivisuutta, sanoo Eero Tarasti. Mutta tämä on totta Jumalasta jo nyt. Jumala on kuullut pyyntöni jo ennen kuin olen sen esittänyt (vrt. Dan. 10:12) "Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään." (Matt. 6:8)
Susi ja karitsa käyvät yhdessä laitumella, leijona syö heinää kuin härkä, ja käärmeen ruokana on maan tomu. Kukaan ei tee pahaa, kukaan ei vahingoita ketään minun pyhällä vuorellani, sanoo Herra.
Augustinuksen mukaan onnellisuus on sitä, että ihmisellä on kaikki mitä hän voi toivoa, eikä hän toivo mitään väärää. Siksi taivaassa tahtomme on puhdistettu, ja siksi synti ei voi päästä taivaaseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...