perjantai 8. lokakuuta 2021

Karl Barthin saarna (20 su helluntaista, 2.vsk 2.lk)

"Kyllä" tarkoittaa myöntymistä, hyväksyntää. Minulla on pieni pojanpoika, jonka ensimmäinen ja ainoa saksan kielen sana oli pitkään "Ja", "kyllä": erityisen painokas ja ystävällinen "kyllä." Mahdollisuus että hän voisi sanoa "ei" näytti olevan hänelle tuntematon. Hän selvästikin hyväksyi sen mitä hän näki ympärillään. Vieläkin tämä ajatus ilahduttaa ja lohduttaa minua, sillä se muistuttaa etäisesti suurta "Kyllä"-sanaa.
Suuri Kyllä-sana sisältää, toisin kuin tuolla pikkupojalla, selvän Ei-sanan, ei sen lisäksi, vaan siinä itsessään. "Ei" tarkoittaa torjumista, se ilmaisee että on jotain väärää, kieroutunutta, pahaa. Suuri Kyllä sisältää tämänlaisen Ei:n. Jyrkempää Ei:tä ei ole. Kun suuri Kyllä kajahtaa ja kuullaan, se paljastaa maailman ja ihmisten röyhkeyden, tyhmyyden, petoksen ja itsepetoksen. Se tuomitsee ja kiroaa, hyljäten kaiken omahyväisyyden ja petoksen, sillä suuri Kyllä ei anna meidän vanhurskauttaa itseämme eikä kerskailla. Jos ajattelemme olevamme hyviä ja vilpittömiä, se on varma merkki siitä, että emme ole kuulleet suurta Kyllää.
Suuri Kyllä on "kuitenkin". Kyllä, maailma, kyllä, ihmiskunta, kyllä, sinä olet minulle rakas. Kyllä, minä hyväksyn sinut, vaikka et vähäisimmässäkään määrin sitä ansaitse ja vaikka minulla olisi kaikki syy toimia päin vastoin. Sanon kyllä sinulle, kun minulla on hyvä syy sanoa ei. Tätä hyvää syytä vastaan minä asetan paremman syyn: Kunniakkaan, vanhurskaan sanan "kuitenkin", se on armon "kuitenkin." Tässä kuitenkin-sanassa sanon sinulle "kyllä". Kuule siis "ei", että voisin sanoa sinulle "kyllä". Et kuule minua, ellet kuule kyllä-sanaani kätkettyä ei:tä. [tämä on hieman työlästä kääntää suomeksi]
Suuri Kyllä on "sillä". Kyllä, maailma, kyllä, ihmiskunta, sinä olet minulle rakas. Minä hyväksyn sinut kaikesta huolimatta, koska ensimmäiseksi ja viimeiseksi minä armahdan sinua. Minä armahdan sinua, sillä minä olen sinulle uskollinen, Minä olen sinulle aina uskollinen, sillä minä muistan että minä olen sinun Luojasi ja olen oleva sinun Lunastajasi ja Pyhittäjäsi. Minun kyllä-sanani perusta (minun armoni, uskollisuuteni ja muistamiseni) on syvempi ja vahvempi kuin syvin ja vahvin syy mitä minulla olisi sanoa ei. Siksi asetan ei-sanaani vastaan kunniallisen, vanhurskaan ja pyhän kuitenkin-sanani.
Sen tähden minä nuhtelen, mutta se tapahtuu suuren rakkauteni kiivaudessa, jolla etsin sinua. Sanon "ei", mutta se "ei" kajahtaa ja kuullaan - ei "kyllä"-sanan rinnalla, vaan - ainoastaan siihen sisältyneenä ja siihen kätkettynä.
Suuri Kyllä on "jotta": sillä on tietty tarkoitus ja päämäärä. Kyllä, maailma, kyllä, ihmiskunta, minä armahdan sinua ja olen uskollinen, muistan laupeuttani Luojana ja Lunastajana. Teen niin huolimatta kaikista niistä syistä joita minulla olisi toimia kanssasi toisin, jotta pelastaisin sinut kieroutuneisuudestasi, jotta voisin muuttaa sinut uudeksi maailmaksi ja uudeksi ihmiskunnaksi. Tämä tahtoni tekee välttämättömäksi sanani ja tuomioni, toisin sanoen "ei"-sanani. Mutta minun hyvässä tahdossani "ei" voi olla vain sisältyneenä "kyllään". Hyvän tahtoni tähden "ei" ei voi olla ensimmäinen eikä viimeinen sanani. Sitä ei sanota eikä kuulla armoni lisäksi, sitä vastaan. Se voi vain näyttää, että armoni on todellista, vapaata armoa. Tahtoni on valaista, auttaa ja pelastaa sinut. Mikä muu kuin korkein Kyllä-sanani voi sen tehdä?
Puhumme Jumalan Kyllä-sanasta. Sitä ei yksikään ihminen ole sydämessään aavistanut (1.Kor.2:9). Omasta itsestämme emme kykene tätä suurta Kyllä-sanaa lausumaan itsellemme, lähimmäiselle tai maailmalle. Mutta Jumala on sen sanonut, ja sanoo edelleen. Se on tullut luoksemme armon sanana. Se on joulun suuri Kyllä, samoin kuin pitkäperjantain, pääsiäisen ja helluntain. Jeesus Kristus on suuri Kyllä. Jeesuksessa Kristuksessa Jumalan "ei" maailmalle ja ihmiskunnalle, hänen tuomionsa ja sanansa, on pelottavasti näkyvillä. Mutta se on sisältyneenä hänen armoonsa, uskollisuuteensa ja hyvyytensä muistamiseen. Sitä ympäröi hänen hyvä tahtonsa, jolla hän tahtoo valaista, auttaa ja pelastaa meidät. Jeesuksessa Kristuksessa Jumala varauksettomasti hyväksyy meidät. Me olemme varauksettoman vanhurskaita hänen edessään, niin kuin Paavali sanoo.
(Barth: Predigten 1954-1967, s.267-269)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...