lauantai 19. elokuuta 2017

Ilm. 3:1-6 (11. su helluntaista, 1.vsk 2.lk)

Näin sanoo hän, jolla on Jumalan seitsemän henkeä ja seitsemän tähteä: 
Jokaista Ilmestyskirjan seurakuntaa tervehditään eri tavalla. Seitsemän tähteä viittaa Nikolaisen mukaan vallan täyteyteen ja seitsemän henkeä Hengen täyteyteen. 7-kertainen henki on Jes 11:2 "Herran henki, viisaudn ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki."
Minä tiedän sinun tekosi. Sinä olet elävien kirjoissa, mutta sinä olet kuollut. 
Järisyttävä tuomio. Armoton paljastus hengellisyydestä, josta on jäljellä vain ulkokuori.
Herää ja vahvista sitä, mikä vielä on jäljellä, sitä, mikä jo oli kuolemaisillaan.
Kuitenkaan kaikkea ei ole menetetty. γίνου γρηγορῶν on vahva ilmaus "herää valvomaan". Tämä ankarasti puhuva Herra on kuitenkin se sama, joka ei sammuta lampun hiipuvaa liekkiä (Jes. 42:3)
Muista, kuinka kuulit sanan ja otit sen vastaan, tarkkaa sitä ja tee parannus. Ellet ole hereillä, minä tulen kuin varas, yllätän sinut hetkellä, jota et aavista. 
Samansisältöinen ajatus kuin "muista mistä olet langennut" (2:5). Herra tulee kuin varas yöllä, silloin kun sanotaan "kaikki on hyvin" (1. Tess. 5:3) Maailman hätää katsellessa voi ahdistua, mutta myös silloin kun menee hyvin. Tai sitten molemmissa tapauksissa voi olla yhtä turvallisella mielellä.
Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä. 
Valkeat vaatteet ovat "pyhien vanhurskautus" (19:8, vanha käännös). Ilomme aiheena ei tule olla muu kuin se että nimemme on Taivaan kirjassa (Lk. 10:20) ja Jeesus lupaa:"Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa." (Mt. 10:32)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...