"Autuas se, jonka pahat teot on annettu anteeksi, jonka synnit on pyyhitty pois."
Anteeksianto, Jumalan anteeksianto, on juuri tätä: synnit pyyhitään pois, salataan (absconditum), joten niitä ei enää ole. Jumala ei ota puhetta niistä kuuleviin korviinsa.
"Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään ja jonka sydämessä ei ole vilppiä."
Termi "imputatio" liittyy sekä syntiin että vanhurskauteen. Pitääkö Jumala meitä syntisinä vai ei? Se ratkaisee. Vanhurskauden antropologinen dispositio on tässä vilpittömyys. Vilppi (namija') voi käyttää Jumalan armoa syntisten mielitekojensa peittona, vilpitön ei, sillä armo on elämän perusta.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ps. 78:1-8 (20 su helluntaista, psalmi)
Mitä haluamme tulevien sukupolvien muistavan? Avain psalmin 78 ymmärtämiseen ei käsittääkseni ole virsi 577:4 "Ja meidän polkuamme saa...
-
Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtu...
-
Kultainen sääntö Olen viime aikoina joutunut ajattelemaan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden suhdetta. Huomasin, että Jeesuksen sanojen jouko...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti