Augustinus tarjoaa tästä vertauskuvallista tulkintaa. Ensiksikin öisen pyytäjän kolme leipää saattaa viitata pyhään Kolminaisuuteen. Episodin opetus on, että "kun kerran avunpyytäjä voi herättää nukkujan ja pakottaa tämän vastoin tahtoaan antamaan, kuinka paljon hyväntahtoisempi onkaan Hän, joka ei milloinkaan nuku, vaan joka herättää meidätkin nukkuvaiset pyytämään ja rukoilemaan."
Isältä pyydettävät asiat puolestaan tarkoittavat seuraavaa: kala on uskon vertauskuva "joko kasteveden takia tai koska usko pysyy eheänä tämän maailman myrskyissä." Sen vastakohta on käärme, joka myrkyllisellä petoksella yrittää saada olemaan uskomatta Jumalaa. Muna on toivon vertauskuva, sillä kananpojan elämä on tulevaisuudessa, ei tässä hetkessä (vrt. Room. 8:24). Sen vastakohta on on skorpioni, jota pitää varoa sen myrkyllisen hännän vuoksi ja se edustaa taakse päin katsomista. Leipä kuvaa rakkautta, koska "suurin on rakkaus" ja leipä on ruoista kaikkein hyödyllisin. Sen vastakohta on kova kivi, sillä kova sydän hylkää rakkauden. (Kirje 130)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ps. 78:1-8 (20 su helluntaista, psalmi)
Mitä haluamme tulevien sukupolvien muistavan? Avain psalmin 78 ymmärtämiseen ei käsittääkseni ole virsi 577:4 "Ja meidän polkuamme saa...
-
Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtu...
-
Kultainen sääntö Olen viime aikoina joutunut ajattelemaan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden suhdetta. Huomasin, että Jeesuksen sanojen jouko...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti