torstai 2. maaliskuuta 2017

Ps 91:15 (1. Paastonajan sunnuntai, antifoni)

"Kun hän huutaa minua, minä vastaan.
Minä olen hänen tukenaan ahdingossa,
pelastan hänet ja nostan taas kunniaan."

Sen minkä tästä jakeesta todella aistein havaittavasti voi kokea, rajoittuu kahteen sanaan: "huutaa" ja "ahdingossa". Muu on lupauksen varassa elämistä, sitä jota perkele kutsuu virvatuleksi ja kuvitelmaksi.
Jumala on luvannut kuulla häneen turvautuvan avunhuudon. Hän kuulee, vaikka ei vastaakaan niin kuin toivon; toisin sanoen niin kuin tuskassani, kaventuneessa todellisuudentajussani (joka on käpertynyt kipuni ympärille) ymmärrän ainoaksi oikeaksi tieksi ulos ja eteenpäin. Lupauksen kova ydin on toinen rivi: cum ipso sum in tribulatione. Hepreassa painokas immow anoki bezara. Eli vaikka pimeys käy päälle ja vastaus viipyy, enkä jaksa enää: Hän ei väisty viereltäsi (Ps. 121:5) Kun olet kanssani, en pelkää. Pelastaa - verbi on tässä halats, joka merkitsee ¨pois tempaamista. Viimeiset sanat voi kääntää myös "kunnioitan häntä" (clarificabo/glorificabo)
Uudesta taivaasta ja uudesta maasta kirjoitetaan Jesajan kirjassa: " Jo ennen kuin he kutsuvat, minä vastaan, kun he vielä esittävät pyyntöään, minä jo toteutan sen." (Jes 65:24) Uskon että siellä, kun katselemme elämäämme sub specie aeternitatis, ymmärrämme, että juuri näin on ollutkin. Emme vielä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...