lauantai 13. maaliskuuta 2021

Jes. 55:1-3 (4. paastonajan sunn. 3.vsk 1.lk)

Kuulkaa kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen! Te, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa viljaa ilmaiseksi, syökää, ottakaa maksutta viiniä ja maitoa!

Jumala omaksuu torikauppiaan puhetavan tässä kohtaa: "Eikä tässä vielä kaikki!" "Te saatte riemuiten ammentaa vettä pelastuksen lähteestä." (12:3) "Minä annan vesien virrata janoaville, purojen kuivaan maahan." (44:3) "Joka on janoissaan, tulkoon. Joka haluaa, saa lahjaksi elämän vettä." (Ilm. 22:17) Kutsu kaikuu siis läpi Raamatun (ks. myös Joh 7:37).

Miksi punnitsette hopeaa maksuksi siitä, mikä ei ole leipää, vaihdatte työstä saamanne palkan siihen, mikä ei tee kylläiseksi? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvin, te saatte nauttia parhaista herkuista.


Tässä yhdistyy sääliväinen lohdutus ja moite typeryydestä. Käännöksessä on nykyisten terveyssuositusten mukaisesti ilmaisu "ilahduttaa lihavuudella" (delectabitur in crassitudine, hepreankielinen sana tarkoittaa tirisevää läskiä) siistitty. Rasvaisten pitoruokien tarjoilu on kuitenkin VT:n eskatologiassa tavallista (esim. Jes 25:6). Jumalattomuus sen sijaan nälkiinnyttää sielun: "Jotkut taas olivat mielettömiä, tekivät syntiä ja joutuivat kärsimään tekojensa tähden. Kaikki ruoka inhotti heitä, he olivat jo kuoleman porteilla." (Ps. 107:17-18) Sirak kehottaa:
"Tulkaa minun luokseni, oppimattomat, majoittukaa taloon, jossa opetan! Kuinka kauan olette ilman kaikkea tätä ja kärsitte polttavaa janoa? Tästä olen puhunut, tämän vuoksi olen avannut suuni: Hankkikaa viisautta! Siihen ei tarvita rahaa." (Sir 51:23-25)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...