perjantai 17. maaliskuuta 2017

Jer. 7:23-26 (3. paastonajan sunn. 3.vsk 1.lk)

Tämän käskyn minä annoin heille: Kuunnelkaa minua, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani: Kulkekaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän kulkea, niin teidän käy hyvin!
Tämän sunnuntain teksteissä toistuva teema: että vain Jumalan sanaa toteuttamalla voi tuntea Jumalan. Jopa niin, että Jumala vasta silloin on, kun kuulemme hänen sanaansa. Ja me olemme hänen kansansa vasta silloin, kun kuljemme hänen teitään.
Mutta he eivät totelleet minua, eivät ottaneet käskyjäni kuuleviin korviinsa, vaan kulkivat omien ajatustensa, oman pahan ja paatuneen sydämensä mukaan. Eivät he kääntäneet kasvojaan minun puoleeni, selkänsä he käänsivät minulle.
"Kuuntele sydämesi ääntä" sanotaan vain sille, joka haluaa seurata Jumalaa. Mutta selän kääntänyt ei voi edetä kuin syvemmälle pimeyteen "pahan sydämensä paatumuksessa" (vanha käännös).
Kerran toisensa jälkeen olen lähettänyt teidän luoksenne palvelijoitani, profeettoja, siitä alkaen kun teidän Isänne lähtivät Egyptistä ja aina tähän päivään asti.
Exodus on luvatun kansan muistissa kuin kaste kristikunnassa: Jumalan ainutkertainen armoteko. Sen jälkeenkin elää jatkuva taipumus eksyä pois Jumalan luota. Tarvitaan julistajia, muistuttajia, kehottajia kääntymään takaisin, tulemaan "siksi, mikä todella olet".
Sittenkään te ette ole minua totelleet. Olette sulkeneet korvanne, kovettaneet mielenne ja tehneet pahaa vielä enemmän kuin isänne.
Jumalan kieltäminen ja hänen tahtonsa vastustaminen tekee pahaa ihmiselle itselleen: "Minuako he muka loukkaavat, eivätkö pikemminkin itseään? Itsensä he häpäisevät." (7:19) Mielen kovettaminen on syvin tragedia mikä ihmistä voi kohdata, sillä silloin toteutuu Herran sana: "Ei Herran käsi ole lyhyt pelastamaan eikä hänen korvansa kuuro kuulemaan. Ei, vaan teidän rikkomuksenne erottavat teidät Jumalastanne, teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän teitä kuule." (Jes. 59:1,2 vanha käänn.)
Tilanteen äärimmäisestä vakavuudesta kertoo Herran käsky Jeremialle tämän luvun alussa: "Älä rukoile, Jeremia, tämän kansan puolesta!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...