Mannalle tyypillisiä piirteitä: se on outoa - sen nimikin tulee kysymyksestä "mitä tämä on?" Jumala ruokkii omituisilla tavoilla erämaassa: israelilaisetkin palasivat normaaliin ruokavalioon asutulla seudulla (j. 35). Poikkeusaikaan ei ole siis tarkoitus jäädä, mutta se on syytä muistaa: Mooses käski säilyttää yhden mitallisen mannaa muistoksi (j.32-34).
Manna ei ollut "nollasummapeliä", jossa toisen runsaus merkitsisi toisen niukkuutta. Jokainen sai mitä tarvitsi. Tämän Paavali nosti kristittyjen keskinäisen avustamisen malliksi (2. Kor. 8:13-15). Manna oli "päivä vain ja hetki kerrallansa": Ei varmisteta tulevaisuutta. Luotetaan siihen, että huominen pitää itsestään huolen. Sitten kun kansa oppi että manna pahenee, jos sen säilöö, Jumala koetteli vielä, uskaltavatko he luottaa siihen, että Jumala varjelee sapattia tässä asiassa, kun kuudentena päivänä voi kerätä kahta päivää varten.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti