sunnuntai 11. joulukuuta 2022

2. Piet. 1:19-21 (3. adv., 2.vsk 2.lk)

Me voimme entistä lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan. Ja hyvin teette tekin, jos kiinnitätte katseenne siihen kuin pimeässä loistavaan lamppuun, kunnes päivä sarastaa ja kointähti syttyy teidän sydämessänne.

Näin Raamattua pitää lukea. "Sanasi on lamppu, valo askeleillani" (Ps. 119:105). Raamattua ei lueta etsien sieltä minun näkemyksiini soveltuvia virikkeitä tai rakentavia mietteitä. Se on valo, jonka valossa ymmärrän kaiken muun. Sitä on mietittävä ja harjoitettava, kunnes "kointähti syttyy", siis vaikka se vaikuttaa pimeältä ja tolkuttomalta. Jonakin päivänä Henki avaa sanan, sillä

Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.

Tämä kohta on vahvimpia todisteita sen puolesta, että Raamattu on Jumalan sanaa, erehtymätöntä ilmoitusta. Mutta mitä se tarkoittaa? Onko Raamattu meille väline johonkin? Jos on, niin ennemmin tai myöhemmin siitä tulee väline pönkittää itseäni ja nujertaa toisia. Disce cor Dei in verbis Dei, "opi tuntemaan Jumalan sydän Jumalan sanoista", neuvoi Gregorius Suuri. Raamattu on rakkauskirje, jota on luettava rakkaudella, nöyryydellä ja kärsivällisyydellä.

lauantai 3. joulukuuta 2022

Itsenäisyyspäivä

  Merete Mazzarella kertoo äidistään, diplomaatinrouvasta, joka istui valtiovierailun illallisella vieraan maan suurlähettilään puolison vieressä. Tilaisuuden aluksi esitettiin molempien maiden kansallislaulut. Rouvat aloittivat pöydässä keskustelun kansallislaulusta. Suomalainen kysyi vieraalta: "Mistä teidän kansallislaulunne sanat kertovat?" Vastaus kuului: "Laulu kertoo, että maamme on suuri ja voimakas ja että se nujertaa kaikki sen viholliset." Vieras kysyi kohteliaasti, mistä sitten Suomen kansallislaulu kertoo. Siihen kirjailijan äiti vastasi: "Laulu kertoo siitä, että Suomi on pieni ja köyhä maa, jota muut tuskin pitävät minään. Silti se on suomalaisille kovin rakas maa." Myöhemmin hän kertoi: "Sillä hetkellä olin todella ylpeä Maamme-laulusta."

keskiviikko 30. marraskuuta 2022

30.11. Apostoli Andreaan päivä

 Antin päivästä on sanottu että Antti joulun aloittaa. Antin päivän säästä on ennustettu tulevaa talvea niin, että Antin päivän pakkanen tietää suojatalvea. Andreas oli kalastaja kuten myös veljensä Pietari, joten häntä on pidetty suomalaisessa perinteessä kalaonnen tuojana: Anna antti ahvenia, Pekka pieniä kaloja. Andreaan päivä osuu adventin aikaan ja siksi valmistumme ottamaan Herramme vastaan nöyrästi.
Ortodoksinen kirkko kutsuu apostoli Andreasta nimellä Andreas Ensinkutsuttu, sillä hän oli tämän tekstin mukaan ensimmäinen kahdestatoista apostolista, joka lähti seuraamaan Jeesusta.  Andreas oli Johannes kastajan opetuslapsi, joka kuuli opettajansa sanovan: ”Katsokaa, Jumalan karitsa.” Andreas, ja toinen Johanneksen opetuslapsi, lähtivät seuraamaan Jeesusta ja tapaaminen on ollut niin mieleenpainuva, että tarkka kellonaikakin on tallentunut evankeliumiin: ilta oli tulossa, kymmenes tunti, siis kello neljä iltapäivällä.
Andreas mainitaan Uudessa testamentissa vain muutaman kerran, useimmin vain yhtenä apostoleista. Hän oli kuitenkin ratkaisevassa roolissa, sillä hän oli se, joka Johanneksen evankeliumin mukaan kertoi Jeesuksesta veljelleen Simonille, josta tuli Simon Pietari eli arameaksi Keefas. Ikonitaiteessa Andreas kuvataan vinoristin kanssa, sillä perimätiedon mukaan hän kärsi marttyyrikuoleman X:n muotoisella ristillä. Antin päivä Andreas on Skotlannin suojeluspyhimys (onhan Skotlannin lipussa vinoristi), ja erityisesti nyt puhuttelee se, että hänet mainitaan myös sekä Venäjän että Ukrainan suojeluspyhimyksenä.
Andreas oli myös se opetuslapsi, joka huomasi ne viisi leipää ja kaksi kalaa, jotka muuan poika oli tuonut mukanaan. Raamatun tekstistä välittyy kuva ihmisestä, joka oli avoin ja mutkaton. Kun Johannes Kastaja sanoi, että Jeesus on Jumalan karitsa, Andreas ei kysellyt eikä kaivannut lisäperusteluja, vaan lähti muitta mutkitta Jeesuksen seuraan. Hän myös kertoi Jeesuksesta kakistelematta ja selittelemättä veljelleen Simonille. Ei hän silloinkaan vaivautunut esittelemään perusteluja, ja seuraukset olivat historialliset. Hän myös tunnisti mahdottomassa tilanteessa ne voimavarat mitä löytyi: viisi leipää ja kaksi kalaa. Ei hän ollut mikään yliluonnollinen uskon sankari, sillä hän kysyi: mitä ne ovat tällaiselle joukolle? Kuitenkin hän kulki avoimin silmin: kukaan muu ei olisi huomannut edes tätä vähää.

Luuk. 12:35-36 (2. Adv. 2.vsk ev)

Valvomisen ja odottamisen idea ei ole pelokas kieltäytyminen elämästä, odotus henkeä pidätellen ja pahimpaan varautuen. Se on pikemminkin hillitön uteliaisuus.
Mestari Eckhart kommentoi tätä tekstiä näin: "Nämä ihmiset ovat valppaita, he pyrkivät olemaan tarkkana odottaessaan ja tarkkailevat häntä tulevaksi kaikessa mitä kohtaavat, olipa se heille miten vierasta tahansa." Toisin sanoen: kun astun ovesta ulos, odotan kohtaavani Hänet kaikessa - missä tahansa - mikä minua kohtaa. Avoimuus tälle vaatii todellista valvomista ja valppautta. Eckhartin mukaankin tässä kohtaa saa todella ponnistella. Kuvitelmamme "hengellisistä" ja "maallisista" asioista on tässä kohtaa vain haitallista. Tätä valvomista ja todellista suhdetta Jumalaaan ei voi pitää vain Jumalan ajattelemisena, sillä siinä tapauksessa Jumala katoaa silloin kun ajatus katkeaa.
"Elävän Jumalan olemassaolon tunnistava kohtaa Jumalan jumalallisella tavalla ja hänelle Jumala on valo kaikissa asioissa. Kaikki asiat maistuvat hänelle Jumalalta ja Jumalan kuva näkyy hänelle kaikista asioista."
Rukous: Mikä ikinä tänään kohtaa, mihin tahdotkaan tänään johtaa - tulkoon valtakuntasi! Kuka tahansa tuleekin vastaan, pienen hetkenkin ainoastaan - tulkoon valtakuntasi!

sunnuntai 27. marraskuuta 2022

1. Piet 1: 7-12 (1.Adv. 2.vsk 2.lk)

Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa. Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette häntä nyt näe, ja te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa, sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.
    Tätä pelastusta ovat profeetat etsineet ja tutkineet. He ovat ennustaneet ja puhuneet teidän osaksenne tulevasta armosta ja tutkineet, mihin ja millaiseen aikaan heissä vaikuttava Kristuksen Henki viittasi todistaessaan Kristuksen kärsimyksistä ja niitä seuraavasta kirkkaudesta. Heille ilmaistiin, etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen.


Ylistys, epainos, tarkoittaa tavallisimmin henkilön nauttimaa arvonantoa (Room. 2:29, 1. Kor 4:5). Ylistys, kirkkaus ja kunnia (saks. Lob, Preis und Ehre). Niin vaikea kuin sitä onkin uskoa, tässä viitataan siihen, että Jumala kiittää meitä - ikään kuin hän olisi meille jotain velkaa! "Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet", viittaa siihen, miksi enkelitkin haluaisivat päästä edes luomaan tähän silmäyksen: heille usko on tässä merkityksessä käsittämätöntä, hehän saavat nähdä Jumalan koko ajan.
Tuskan avulla usko erotetaan mielipiteistä ja sen aitous todetaan (Thurén). Sōtēria psykhōn, sielujen pelastus, on uskon päämäärä. Se ei tarkoita pelkästään taivaaseen pääsemistä tämän elämän jälkeen, vaan todellisuutta jo nyt. Psykhe ei ole pelkkä ihmisen mentaalinen puoli, ajattelu tms. Sana anaklaletos, sanoin kuvaamaton, on ainoan kerran UT:ssa tässä. Agallaiō, tiemuita suuresti (j. 6,8) on paradoksaalista iloa. Abraham iloitsi etukäteen nähdessään Jeesuksen päivän (Joh. 8:56) ja Maria sanoi magnificat, vaikka oli vaatimaton tyttönen (Luuk. 1:47). Yhden ainoan kerran Jeesus ratkeaa riemuun silloin, kun hän sanoo, että Isä on kätkenyt nämä asiat viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsille (Luuk. 10:21). Tämän verbin esiintymisistä merkittävä osa on 1. Piet:ssa, sillä 4:13 sanoo: "Iloitkaa päinvastoin sitä enemmän, mitä enemmän pääsette osallisiksi Kristuksen kärsimyksistä, jotta saisitte iloita ja riemuita myös silloin, kun hänen kirkkautensa ilmestyy."
Kun Maksimos Tunnustajaa aikoinaan syytettiin siitä, ettei hän tyytynyt Raamatun selvään sanaan, vaan teki rohkeaa tulkintaa vaikeista teologisista kysymyksits, hän vetosi tähän kohtaan, jossa sanotaan, että profeetat ovat "etsineet ja tutkineet" pelastusta. Verbia ekzeteō käytetään myös kirjoituksia tutkivasta miehestä Sir. 39:1-3:
"Hän tutkii muinaisten sukupolvien viisautta ja paneutuu siihen, mitä profeetat ovat sanoneet, hän tallettaa muistiinsa kuuluisien miesten lausumat ja tunkeutuu mietelauseiden syvyyksiin, hän etsii sananlaskujen salattua merkitystä ja perehtyy mietelmien arvoituksiin."
Toisin sanoen, ekzeteō on vakavaa teologista työskentelyä.
Profeetat palvelivat siis meitä, jotka tulimme kauan heidän jälkeensä. Eksegeettien mielestä on jotenkin älytöntä ajatella, että profeettojen sanomalla ei ollut jotain välitöntä merkitystä heidän omalla ajallaan vaan että se muka avautuisi vasta vuosisatojen päästä. Tämä on hengellinen "tulos tai ulos"-ajattelu. Mutta minullakin on lupa ajatella, että minun elämäni merkitys ei välttämättä tyhjene siihen, mitä sain elämäni kuluessa aikaan.

Joh. 10:11 (2. su pääsiäisestä, 1. vsk ev)

  "Minä olen hyvä paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta." Me tiedämme, että Jeesus Kristus, hyvä paimenemme, to...